Warianty transportu na budowie
Każdego poranka na arteriach rodzinnych miast możemy dostrzec powstające w zastraszającym tempie coraz to kolejne wieżowce, centra usługowe, wieżowce użytkowe tudzież szereg przeróżnych inwestycji na przykład. stadiony, zajazdy, restauracje, autostrady itp.
W trakcie finalizacji każdej z tych inwestycji jest potrzeba przewiezienia ogromnej ilości surowców budowlanych o różnych specyfikacjach a także gabarytach. Transport materiałów koniecznych do prac budowlanych zalicza się do najbardziej czasochłonnych czynności, lecz regularna ewolucja budownictwa powoduje, iż staje się on coraz dużo bardziej newralgiczny.
Tranzyt budowlany rozdzielony jest na transport zewnętrzny tudzież wewnętrzny. Podział ten jest rezultatem rozmieszczenia tras transportu w stosunku do placu prac budowlanych.
transport zewnętrzny to są wszelkie czynności transportowe powiązane z tranzytem surowców, półproduktów, konstrukcji bądź aparatury do składów lub bezpośrednio na plac budowy. Ponadto w ramach przewozu „na zewnątrz” odbywa się wywóz ziemi poza terytorium realizowanych prac budowlanych;
transport wewnętrzny skupiony jest na tranzycie wszelkich potrzebnych towarów z składzików bądź zakładów wytwarzania docelowo na teren budowy.
Busy używane w przewozie budowlanym są specjalnie wyposażonymi machinami zaadaptowanymi do służby w najcięższych warunkach. Ze względu na kierunek przewożenia odznacza się tranzyt poziomy i w pionie. Istnieje dodatkowo podział pod względem zróżnicowania metod tranzytu: kolejowy, ciężarowy, morski oraz linowy. Podczas tranzytu poziomego stosuje się rozwiązania kolejowe lub drogowe. Bowiem jest to przewóz odległy, pojazdy używane do transportu muszą być w stanie przewieźć jak najwięcej surowca.
W przypadku przewozu ciężarowego „na zewnątrz” stosuje się:
auta ciężarowe (samoistne lub wyekwipowane w specjalną przyczepę);
ciągniki z naczepami;
samochody terenowe o zawieszeniu sprężynowym;
W tranzycie „wewnątrz” dodatkowo wykorzystuję się pojazdy wykorzystywane w tranzycie zewnętrznym z ową innością, że pokonują dużo mniejsze odległości przy zdecydowanie pomniejszonej prędkości. Wewnątrz placu prac budowlanych obfitsze wykorzystanie znajduje się specjalnie dla środków przewozu niedalekiego: wózki na prąd, z motorem benzynowym, o napędzie gazowym, przeróżnego rodzaju koparki, taczki a także przerzut ręczny.